بلوغ نوجوانان
هدف ازنگارش این مقاله بررسی پدیده بلوغ 1می باشد. در جریان رشد انسان دوران حساسی وجود دارد که در شکلگیری شخصیت 2و زندگی فرد نقش مهمی ایفا می نماید سالهای آغازین کودکی و دوره نوجوانی از این مراحل سرنوشتساز میباشد. شناخت دنیای پر رمز و راز نوجوانی که دوران تحول سریع جسمانی، تحول در رفتار و شخصیت، دورانبازسازی تجربه ها، نظام ارزش ها و بالاخره دوران پی بردن به هویت خویشتن است، از اهمیت والایی برخوردار استنوجوانی دوره ای است از تغییرات زیستی، روانی و اجتماعی. کامپ نر نشان داد که روابط خانوادگی مطمئن در نوجوانی،تحول «هویت من» را بهبود می بخشد. همچنین بحرانهای دوره نوجوانی قابل پیش بینی و پیشگری است. لازمه آنآشنایی کافی با ویژگیهای رشد در دوره نوجوانی است والدین ممکن است اطلاعات لازم را در مورد آنچه قابل توجه است وآنچه قابل توجه نیست و چگونه می توان با تهدیدهای ناشی از بلوغ مقابله کرد، در اختیار نوجوان قرار دهند. حفظ ارتباطمثبت بین والدین و نوجوان، می تواند یادگیری نوجوان را، در مورد آنچه به شایستگی های اجتماعی او مربوط میشود،تسهیل کند، زیرا روابط متقابل با خانواده، نوجوان را در جهت اجتماعی شدن سوق میدهد.. این مقاله که ابزار جمع آوریاطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی پدیده بلوغ درنوجوانان می پردازد وسعی شده استابتدا مفهوم نوجوانی و بلوغ ارائه شده و چاشها ،فرصت ها وتهدیدات بلوغ درنوجوانان مورد تجزیه و تحلیل قرارمی گیرد . نتایج بهدست آمده در این مقاله شامل مشکلات بلوغ ،تغییرات سن بلوغ و اهمییت آگاهی والدین و جامعه و خود نوجوانان ازتغییرات اساسی این دوره است که می تواند زمینه ساز رشد و پرورش جامعه شود. مطابق نتایج این پژوهش ،مناسب ترینشیوه مواجهه با بحران این دوره،رویکرد فرهنگی-تربیتی و ارائه آموزش های غیر رسمی به خانواده ها می باشد.